back to top

Kako stil komunikacije prilagoditi različitim tipovima osobnosti?

Sposobnost prilagodbe stila komunikacije različitim tipovima osobnosti ključna je za uspješnu interakciju u svakodnevnom životu, bilo da se radi o poslovnom okruženju ili privatnim odnosima. U ovom tekstu ćemo detaljno objasniti kako komunikaciju prilagoditi svakom tipu osobnosti prema PCM-u.

PCM model osobnosti

Procesni komunikacijski model (PCM)koju je razvio psiholog Taibi Kahler, definira šest osnovnih tipova osobnosti: mislilac, harmonizator, uporan, promicatelj, maštar ili buntovnik. Svaki tip ima specifične komunikacijske potrebe, motivaciju i način razmišljanja, stoga je prilagodba vašeg komunikacijskog stila tim karakteristikama ključna za postizanje uspješne interakcije.

U komunikaciji je najvažnije davanje i pružanje informacija, kao i pažljivo slušanje sugovornika. Savjetuje se pregled, a audiometrija je metoda koji omogućuje precizno mjerenje sluha, odnosno ispituje koliko osoba čuje. Ključ uspješne interakcije leži u sposobnosti jasnog prenošenja misli i ideja, ali i u otvorenosti da se u potpunosti razumije ono što druga strana govori. Aktivno slušanje i pažljivo prenošenje informacija pridonose međusobnom povjerenju i smanjuju mogućnost nesporazuma, što komunikaciju čini učinkovitijom i sadržajnijom.

No, poznavanje PCM modela omogućuje ne samo prilagodbu verbalne komunikacije, već i neverbalnih signala i načina pristupa različitim situacijama. To je alat koji pomaže u prepoznavanju osnovnih potreba ljudi i izgradnji čvršćih odnosa temeljenih na empatiji i razumijevanju.

Mislilac

Mislioci cijene jasno organizirane i strukturirane informacije. Kada ih obrađujete, važno je koristiti logičan slijed i jasno definirane točke kako bi ih lakše razumjeli. Umjesto da svoja stajališta predstavljate u nelektoriranim dijelovima, naučiti više o temi o kojoj govorite i predstavite svoje ideje kroz uvod koji objašnjava glavnu temu, zatim prijeđite na ključne točke koje želite istaknuti i na kraju dajte zaključak koji sažima sve važne informacije.

Kako bi potvrdili svoje stavove, Mislioci žele čuti čvrste podatke i činjenice. Kada iznosite svoje argumente, svakako ih potkrijepite relevantnim statistikama, istraživanjem ili konkretnim primjerima.

Često žele vremena za razmatranje informacija prije donošenja odluka. Stoga je ključno izbjeći pritisak na njih da reagiraju odmah. Kada predstavljate nove ideje ili informacije, dajte im dovoljno prostora za postavljanje pitanja i razjašnjenje nejasnoća. Osim toga, pružanje jasnog dnevnog reda prije sastanka može značajno poboljšati kvalitetu komunikacije. Kada im unaprijed objasnite što će biti na dnevnom redu i koji su ciljevi sastanka, osjećat će se spremniji i spremniji za angažman.

uporan

Uporan je osoba koja je duboko povezan sa svojim vrijednostima i principima, što ga čini izrazito emocionalno orijentiranim u komunikaciji. U svakodnevnoj interakciji, Persister je fokusiran na to da se njegova načela poštuju i priznaju, što doprinosi njegovom osjećaju vlastite vrijednosti. Kada razgovarate s njima, ključno je da pokažete razumijevanje i empatiju za njihove osjećaje i potrebe. To možete učiniti tako da aktivno slušate njihove misli i osjećaje, dok postavljate pitanja koja pokazuju vašu spremnost da uđete u njihovu perspektivu.

Aktivno slušanje jedan je od najvažnijih elemenata u komunikaciji s njima. Ova tehnika uključuje ne samo njihovo slušanje, već i emocionalno povezivanje s onim što govore. U praksi to znači usredotočiti se na njihovu poruku i emocionalni ton dok govore, a zatim im dati povratnu informaciju koja pokazuje da stvarno razumijete njihove osjećaje.

U poslovnim situacijama često teže zajedništvu i timskom radu. Stoga je važno stvoriti uključivo ozračje koje potiče otvorenu raspravu i zajedničko donošenje odluka.

Harmonizator

Harmonizatori su prirodni ekstrovertirane ličnosti koje se ističu svojom energijom i entuzijazmom. Njihov stil komunikacije često je dinamičan i pun života, a uživaju u interakciji s drugima. Kada razgovarate s njima, važno je biti otvoren za spontane i kreativne ideje. To znači da trebate poticati njihovu maštu i dati im slobodu izražavanja.

Cijene pozitivnu i razigranu atmosferu u komunikaciji. Njihov smisao za humor često doprinosi opušteni ton razgovorašto interakciju može učiniti ugodnijom. Kada razgovarate s njima, nastojte da komunikacija bude pozitivna, ali pripazite i na bit razgovora kako ne biste skrenuli s teme. Humor može biti izvrstan alat za probijanje leda ili ublažavanje napetosti, ali važno ga je koristiti na način koji ne odvlači pažnju od teme o kojoj se raspravlja.

Buntovnik

Buntovnik je osoba koja svijet doživljava kroz prizmu emocija i instinkata, a njegovo osnovno načelo je uživanje i zabava. Njegova prva reakcija na bilo što obično je spontana a izražen kroz jednostavne izjave poput “sviđa mi se” ili “ne sviđa mi se”. Ta izravna emocionalna povezanost s okolinom čini ga dinamičnom, energičnom i kreativnom osobom, koja svijet vidi kao prostor za istraživanje, igru ​​i stvaranje.

Kao pravi kreativac, Rebel ne pristupa stvarima na tradicionalan način, već uvijek traži način da unese nešto novo i zabavno, čak iu rutinske ili monotone poslove. Oni često preuzimaju inicijativu i žele brzo donositi odluke. Kako biste ih voljeli motiviran i osnaženi, omogućiti im prostor za samostalno donošenje odluka. To može uključivati ​​pružanje fleksibilnosti u načinu na koji postižu ciljeve, kao i podršku u preuzimanju inicijative u projektima.

Imaginator

Maštari su prirodni introvertirana i reflektirajući, što znači da često uživaju u dubokom razmišljanju i analizi prije donošenja odluka ili izražavanja mišljenja. Kada komunicirate s njima, važno im je omogućiti prostor za obradu informacija i razmatranje svih aspekata situacije prije nego što odgovore.

Kada razgovarate s njima, strpljenje je ključno. Ne vole iznenadne pritiske ili rokove koji im mogu stvoriti stres i otežati donošenje odluka. U poslovnim situacijama to je važno izbjegavajte hitne zahtjeve i dajte im dovoljno vremena da analiziraju informacije.

Oni često preferiraju pisanu komunikaciju jer im omogućuje da razmisle prije nego što iznesu svoje misli. Pružanje informacija putem e-pošte ili drugih pisanih oblika može im pomoći da se osjećaju sigurnije i spremnije kada dođe vrijeme za raspravu. U poslovnim situacijama razmislite o iznošenju ključnih točaka ili pitanja u pisanom obliku prije sastanka.

Promotor

Oni su promotori usmjereni na cilj i često inovativni i samouvjereni. Pozitivan i motivirajući ton ključan je u komunikaciji s Promotorima jer oni cijene energiju i entuzijazam. Ova vrsta povratnih informacija potiče ih na preuzimanje rizika i istraživanje novih puteva. Ipak, budite jasni u pogledu očekivanja.

U profesionalnim okruženjima važno je stvoriti prostor za kreativno razmišljanje i timsko donošenje odluka. Promotori će cijeniti kada im dopustite da izraze svoje ideje i razmotre različite pristupe. Organizirajte se brainstorming ili radne sesije gdje svi članovi tima mogu slobodno podijeliti svoja razmišljanja.

Različiti tipovi osobnosti zahtijevaju različite komunikacijske pristupe, a PCM model nam omogućuje da bolje razumijemo te razlike i prilagodimo svoj komunikacijski stil. Prilagodba vašeg komunikacijskog stila ne samo da olakšava interakciju, već pridonosi i stvaranju dubljih, uspješnijih odnosa. Za više korisnih informacija posjetite naše stranice.


samoobrazovanje.rs

Možda vas zanima