Kratka biografija
Rođen 1928. u Philadelphiji, Avram Noam Chomsky je američki lingvist, filozof, pisac i sveučilišni profesor. Potječe iz židovske obitelji s roditeljima Williamom Chomskyjem i Elsie Simonofsky, ruskih imigranata. Njegovo obrazovanje uključuje studij filozofije i lingvistike na Sveučilištu Pennsylvania pod mentorstvom Churchmana, Goodmana i Harrisa. Godine 1955. postao je profesor na Massachusetts Institute of Technology, a 1956. objavio je “Sintaksu strukture”.
Izuzetan doprinos lingvistici
Chomsky je poznat po svojoj “univerzalnoj gramatici” koja je revolucionirala lingvistiku. Njegovi radovi su utjecali na psihologiju, matematiku, računarstvo i medicinu. Chomsky je i strani član Srpske akademije nauka i umetnosti od 2003. Neki od njegovih značajnijih djela su “Glasovni model na engleskom” i “Jezik i um”.
Bio je u braku s lingvistkinjom Carol Schetz i imaju troje djece.
Noam Chomsky o obrazovanju
Chomsky vjeruje da uloga učitelja treba biti otvaranje vrata novim spoznajama, dok učenik treba biti motiviran za istraživanje. Obrazovanje je razvoj vlastitih potencijala i kreativnosti. Chomsky naglašava važnost sveučilišta kao mjesta slobode i istine, gdje se potiče kreativnost i samostalno mišljenje.
Chomsky kritizira rangiranje i ocjenjivanje u obrazovanju, tvrdeći da takav sustav uništava obrazovni proces. Umjesto rangiranja, treba poticati kreativnost i razvoj potencijala učenika. Tehnologija u obrazovanju treba biti neutralna alatka koja potiče kreativno razmišljanje.
Kakvog čovjeka stvara današnje društvo (sustav)?
Chomsky naglašava da današnje društvo potiče pojedinca da racionalno teži vlastitom statusu i bogatstvu. Kritizira ideju o stvaranju “ekonomskog čovjeka” i ističe važnost stvaranja vizije pravednijeg društva.
Obrazovanje i kreativnost su ključni za razvoj pojedinca i društva. Intelektualci imaju zadaću stvaranja vizije pravednijeg društva i razumijevanja moći i terora u društvu.
Ljudsko biće doseže svoju punu visinu kroz obrazovanje i razvoj kreativnosti. Chomsky ističe važnost obrazovanja koje potiče samostalnost, kritičko mišljenje i istraživanje vlastitih potencijala.
Izvor: ( samoobrazovanje.rs / eBit.hr )